Femkes-deur-naar-de-wereld.reismee.nl

Voor de lieve luisteraars: een impressie van een school in Shenyang

De Yucai boarding school bestaat uit 7 verschillende campussen, in 2 verschillende steden. De scholen zijn allemaal semi-militair ingericht, wat vooral betekent dat er hier een strict regime heerst, dat er iedere ochtend (rond 10.00, na de derde les) een saluut aan de vlag wordt gebracht (is dat neder-engels?) en dat de gymles voornamelijk bestaat uit marcheren over het sportveld.

De school waar ik op werk, is de North East Yucai Foreign Language School. Hier ligt de nadruk vooral op het leren van andere talen (Engels, Japans en Frans) naast de gewone vakken, wiskunde, biologie etc. Een gewone dag voor een leerling ziet er ongeveer zo uit:

05.45 opstaan, douchen, slaapkamer opruimen, evt nog wat huiswerk.
06.10-06.30 het ontbijt wordt geserveerd
07.00 huiswerk en evt schoonmaken van de slaapkamer / faciliteiten
07.40 eerste les begint, 40 minuten
08.30 tweede les
09.10 gezichtsoefeningen. Er begint een muziekje te spelen en iedereen masseert gezicht, nek, schouders, ongeveer 10 minuten
09.25 derde les
10.05 naar buiten voor het hijsen van de vlag (15 min.) enkelen blijven binnen voor het schoonmaken van het klaslokaal, incl. alle ramen, dweilen van de vloer, vensterbank etc.
10.30 vierde les
11.20 vijfde les
12.00 lunch
12.30 schoonmaken van het klaslokaal, de gangen, de toiletten, onkruid wieden op het schoolterrein, vegen, ik heb zelf een paar kinderen de gegipste muren zien bijwerken met schuurpapier.
13.00 verplicht 40 minuten slapen op je bureautje in de klas. Dit is ook wel nodig, na zo'n ochtend wil je best even slapen
13.45 les 6
14.40 les 7
15.30 les 8 en tussendoor wordt het klaslokaal nog weer even gedweild
16.20 les 9
17.00-17.20 avondeten.

Hierna volgen er meer lessen of examens (1 keer per week is er van alle vakken een examen) of wordt er huiswerk gemaakt in de klas, tot ongeveer 21.30 in de avond. Dan mag iedereen naar de slaapkamer terug, douchen, tandenpoetsen etc, en de slaapkamer en faciliteiten schoonmaken. Van 22.00 tot 05.45 wordt er geslapen, en dan begint het feest van voren af aan.

Mijn kamer bevat 1 groot bed (en lekker zacht) een tv, een computer met internet, een wc, bad en douche (en een eigen boiler, dus warm water!), wat kastjes en twee comfortabele hangstoelen. Ik deel een keuken met de andere foreign teachers (13 kamers beschikbaar, maar we zijn maar met z'n drieën) waar we van alle gemakken voorzien zijn (vers drinkbaar water (kokend of koud) (dat komt hier niet zomaar uit de kraan, in China kun je beter niet het water uit de kraan drinken), magnetron, koelkast, broodrooster, etc.). Niet dat ik deze keuken snel zal gebruiken, want er wordt voor ons gekookt in het restaurant voor de leraren op de begane grond. Hoewel, terwijl ik dit schrijf op zaterdagochtend, heb ik het ontbjit gemist, omdat ik geen idee heb hoe laat en waar ik dat kan halen in het weekend... dat is dus iets om uit te zoeken. En misschien word ik het chinese eten nog wel eens moe, dan kan ik mooi spaghetti maken ofzo. Ik moet mijn kamer zelf schoonhouden, maar dat had ik ook niet anders verwacht. Het klinkt misschien wel zo, maar het is hier geen hotel!

Wink

De kamers van de leerlingen zijn net zo groot als die van mij. Het enige verschil is dat zij deze kamer met z'n achten gebruiken! Bekijk de foto's nog een keer, en bedenk dan even hoe krap dat is. Verder hebben ze geen eigen voorzieningen, die delen ze met de rest van de gang (13 kamers x 8 leerlingen), ze hebben geen keuken, die ruimte wordt waarschijnlijk gebruikt voor wat meer badkamerruimte, en ze hebben geen warm water. Dat moeten ze halen in een apart hok, buitenom dus, in grote thermosflessen. Douchen kan alleen met lauw water, en dan nog alleen als je er op tijd bij bent, vandaar ook dat sommige leerlingen nog eerder opstaan.

Deze school is een van de duurdere boarding schools in China. Sommige leerlingen zijn door hun ouders vanuit Shanghai (in het zuiden van China) hierheen gezonden. Zij zien hun ouders slechts een a twee keer per jaar. De ouders van andere leerlingen echter, wonen wel in Shenyang. Zij zien hun kroost iets vaker, omdat men hier ook regelmatig voedsel komt brengen, om het leven voor de kids iets dragelijker te maken. Sommige kinderen rennen om vijf uur (voedertijd!) naar de kantine voor een bak rijst met groenten, anderen rennen naar het hek, waar ze (door het hek heen) een maaltijd aangereikt krijgen van hun ouders (MCDonalds, KFC, Pizza, soms om jaloers op te worden, oh wat mis ik een bord aardappelpuree met worteltjes en worst...).

Tongue out

Wat denken jullie dat er betaald wordt voor een dergelijke opleiding? De ouders moeten hier flink wat voor neertellen, namelijk 30.000 yuan per semester. Dat is ongeveer 3000 euro. Dat lijkt dan misschien weer niet veel, maar onthou dat in China alles goedkoper is vergeleken met Nederland, dus relatief gezien is dit heel duur voor de mensen hier. Het vreemde is vooral dat, terwijl het zo'n exclusieve school moet zijn, de leerlingen toch zelf alles schoonmaken. Het kweekt discipline, maar ik moet er nog even aan wennen... mjin kamer is een zooitje!!!

Reacties

Reacties

janh

En dan wij hier, bij een weekendje london, blij van de aardappelpuree af te zijn, genieten van china town.
Ha Femke, ben je al buiten geweest, zal nog wel koud zijn daar. Geniet van de omgeving
janh

oma anna

llieve femke, ik heb je verhaal gelezen een zwaar
programma vind ik maar jy bent niet klein te krygen.
ik ben in gedachten veel by je ,zo met je uitgebryde
verslag weet ikveel over je leven daar.ik ben weeraardig opgeknapt en neem weer deel aan de verschillenden actieviteiten.knuffels heel veel van oma.

Roely en Melle de Haan Heerenveen

Lieve Femke, Wat geweldig om zo'n reis te maken naar China. Kregen net de mail van je ouders. Nu maar lekker genieten en het land bekijken Hier in friesland alles oke .
De hartelijke groeten en een dikke tût fan Roely en Melle de Haan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active