Femkes-deur-naar-de-wereld.reismee.nl

Vergeetachtigheid…

Hierbij een lijstje van alle dingen die ik vergeten ben te vermelden:

1) Ik heb de excellence (uitzonderlijk goed) prijs gewonnen in de Zhongshan-door-de-ogen-van-buitenlanders-foto-wedstrijd, voor maar liefst TWEE foto’s! De plaatjes van de draaiende wierrook en de vis-regenpijp wonnen allebei een prijs omdat ze de meest geweldige plaatjes in de geschiedenis van de Zhongshan-door-de-ogen-van-buitenlanders-foto-wedstrijd waren! Heel erg bedankt voor het stemmen!

2) Sinds ik in Zhongshan ben aangekomen, ben ik drie keer in Hong Kong, en twee keer in Macau geweest, om mijn visa-dingetjes te regelen. Hong Kong was de eerste keer best indrukwekkend, maar wanneer je er eenmaal een beetje in hebt rondgelopen, valt het allemaal best mee. Het is erg leuk om de Britse invloeden (links rijden, dubbeldekker bussen) hier en daar te zien, gecombineerd met de Chineze tradities. Hoewel ik nog niet op de zuidelijke eilanden geweest ben, hebben we een groot deel van het schiereiland wel gezien. We zijn ook naar Sai Kung, een van de buitenwijken, geweest, om te genieten van een heerlijke tweede-hands boekwinkel en een maaltijd zoals nergens in Hong Kong te vinden is.

3) Macau ontdekken was ongeveer zoals Hong Kong, met opvallende verschillen en overeenkomsten met China. Eenmaal met behulp van een taxi op ‘het’ plein aangekomen, is het net alsof je door Portugal wandelt. Hoewel je jezelf, als je van de toeristische paden afdwaalt, snel terugvindt in “China”, zijn er altijd duidelijke tekenen dat dit deel van China speciale aandacht heeft gekregen over de afgelopen jaren. Opvallend kenmerk hiervan is het enorme casino in het midden van de stad. Winkelen met ms. Tam, een van de leiders van de school, liet een diepe indruk achter, zowel op mij als in mijn portemonee…

4) Voor mijn nieuwe Z-visa (waarmee je vrij kunt reizen in China voor een heel jaar) moesten we (Sven, Jerry en ik) medisch gekeurd worden. Aangezien ik eigenlijk geen chinees spreek was dit nog best vermakelijk. De hoortest, bijvoorbeeld, werd nooit uitgevoerd, maar men was toch in staat om te bepalen dat hiermee niets mis is. Tijdens mijn oogtest kon ik de onderste lijn niet duidelijk zien, maar in mijn officiële verslag staat toch maar mooi dat er ook met mijn ogen niets mis is. Chinese geneeskunde is echt wonderbaarlijk!

5) Op school hebben we de volgende dingen meegemaakt

• Engelse week: gezellig Engelse spelletjes doen met de kinders
  • Twee examenweken: met een derde onderweg, inclusief geschreven en mondelinge examens
  • Sportdag: leuk om met de studenten rond te hangen op een dergelijk sociaal evenement, en ik mocht ook nog medailles uitreiken (wat gelukkig maar drie uur duurde)
  • Kerstfeest: leerlingen op het podium, studenten en ouders die eten en spulletjes verkopen, en een grote veiling, allemaal om geld op te halen voor het Rode Kruis. Ik heb een beeldje van Hua Mu Lan gekocht om ook een steentje bij te dragen. In totaal toch mooi 50.000 yuan opgehaald voor het goede doel.

6) Sinds September hebben we ook nog drie ‘slaapzaalfeestjes’ gehad. Voor Thanksgiving, Halloween, en Oud en Nieuw, voeren de studenten die op school overnachten een show op. Gelukkig zijn ze allemaal best goed in wat ze doen, dus het is altijd weer een feestje. Oh ja, we zijn ook nog met de hogere klassen op een uitje geweest, het bos in. Hoewel het weer wat tegenviel, was barbecueën met 250 studenten erg onderhoudend.

Pff… nou, dat is het wel zo’n beetje. Ik heb nog één test week en een bezoek aan Hong Kong om door te komen, voordat de grote vakantie voor Chinees Nieuwjaar (jaar van het konijn) er is. Het westerse Nieuwjaar is alweer voorbij. Ik wens jullie allemaal een geweldig 2011, laten we hopen dat het een vrolijk en productief nieuw jaar wordt!

Marianne

Hoi Femke, zo hebben we toch nog een beetje contact ;).
Erg leuk je nagekomen verhalen over school te lezen; leeft nu natuurlijk veel meer voor me.
Ik schrijf dit op het vliegveld in Hongkong waar een gratis internet service blijkt te zijn en de eerste mail, die ik zag was een nieuwe blogupdate van jou.
Heel veel succes met je trip naar Hongkong; hopelijk lukt dat Z-visum deze keer en alvast een heel fijne vakantie.

Groetjes,

Marianne

berry

ha fem
dat was weer heel leuk om te lezen. volgens mij heb je het daar toch wel erg naar je zin. ik wens jou ook het allerbeste voor het nieuwe jaar en dat dat je maar mag inspireren tot het veelvuldig schrijven over al je avonturen.
lieve groet berry

Isis

Hoi,

wat leuk dat je het zoo ontzettend naar je zin hebt!!!!

Ik moet wel zeggen dat het wat vreemd aanvoelde om mijn verjaardag zonder jou te moeten vieren.
NOG BEDANKT VOOR HET MOOIE BOEK (JE WAS DE EERSTE DIE MIJ EEN KADO 'GAF')

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXJES Isis en Gerda

zusje

Je zusje mist je :'( ....tot zondag op skype hoop ik!
x